Clearwater Marine Aquarium

13 september 2016 - Clearwater, Florida, Verenigde Staten

Vanochtend gaan we naar Clearwater aan Atlantische Oceaan waar een opvang en herstel centrum is voor gestrande zee dieren. Dit is bekend geworden door 2 films over een dolfijn die een staart prothese kreeg. Na een rit van bijna 2 uur waar we aan de kant van de weg enkel dode wasberen zien komen we aan. Het laatste stuk ging door de stad Tampa en over lange hoge bruggen over de uitlopers van de zee. We zien de bekendste dieren twee dolfijnen met de namen Hope en Winter. Winter is de dolfijn met de prothese. Hij draagt deze slechts enkele delen van de dag omdat het best wel inspannend is voor zijn lichaam. We zien ook hoe hij fysiotherapie ondergaat en word uit gedaagd om sneller te bewegen.

Winter Clearwater Marine Aquarium

Een bassin verder zien we hoe een schildpad zijn schild wordt geschrobd omdat hij dat zelf niet meer kan. Er zij ook roggen, otters, een keuken, operatiekamer, bassins voor gestrande dieren. Het doel is dat de dieren na het aan sterken weer worden uit gezet in de natuur. De laatste dolfijn die is binnen gekomen zit in een bassin boven. We krijgen uitleg van een Belgische stagiaire en Constanze helpt mee aan een reddings operatie van een gestrande dolfijn. Na de uitleg zien we wilde dolfijnen buiten het park boven het water uitspringen.

Wilde dolfijnen Clearwater Marine Aquarium

Dit belooft wat voor de boot tour van 90 minuten die we nog gaan maken. Tijdens deze tour treffen we wilde dolfijnen. We zien zelfs een moeder met jong en een tante. Het is schattig hoe de kleine boven het water uit komt en direct met zijn kontje weer onder duikt. Het blijkt moeilijk te fotograferen maar fantastisch om te beleven.

Wilde dolfijnen Atlantische Oceaan

We nemen nog watermonsters om de PH en zuurstof waarde te bepalen. Langs schitterende huizen aan de baai gaan we terug naar het aquarium. We kopen nog wat souvenirs en besluiten naar huis te gaan. Zodra we Clearwater uit zijn en op de dam rijden maken we een stop om van het uitzicht te genieten. Het wordt een lange rit door een aantal files. Terug doen we er 3,5 uur over. We moeten ook nog pizza kopen. Maar doordat er een wolk breuk is die de ruitenwissers maar nauwelijks aan kan moeten we daarvoor door de hoosbui heen. We hollen tevergeefs en komen nat tot ons onderbroek thuis. In onze Pyjama eten we en kijken de film IJs prinses op de tv.

1. Roxanne:
    15 september 2016