Disney Epcot

19 september 2016 - Orlando, Florida, Verenigde Staten

Om 7.45 ging de wekker. Ron maakt het ontbijt, Claudia en Constanze koken alvast het avond eten, zodat het vanavond alleen maar hoeft te worden opgewarmd. Na het ontbijt worden alles bij elkaar gepakt. De vuilnisbak wordt aan de weg gezet en dan kunnen we vertrekken naar Disney Springs. Daar parkeren we de auto en gaan dan verder met de bus van Disney. We parkeren op de open parkeerplaats omdat we denken dat de parkeergarage betaald parkeren is. Maar als we via de parkeergarage naar het busstation lopen zien we dat deze ook gratis is. Volgende keer dus hier parkeren is dichterbij. Een vriendelijke mevrouw helpt ons op weg met welke bus we moeten. Vanaf hier gaat er namelijk geen rechtstreekse bus naar het park, maar moet je via een Disney hotel en dan naar het Park. Bij de bushalte ontmoeten we een ander Nederlands stel die al voor de 27e keer hier in Orlando op vakantie zijn en altijd Disney bezoeken. Zij maken ons een beetje wegwijs en geven wat tips. Al snel komt de bus naar hotel Broadwalk een hotel in victoriaanse stijl. Heel erg mooi, via de hotel lobby lopen we naar de achterkant van het hotel waar een groot water ligt.

Boot vanaf hotel Broadwalk Epcot

Na een paar minuten wachten komt de boot die ons naar de achteringang van Epcot brengt. Een super verbinding omdat het bij deze ingang niet zo druk is. We staan even na 10 uur gelijk midden in het park. Helaas doet bij deze ingang de fastpass automaat het niet, waardoor we toch naar het begin van het park moeten lopen om onze fastpassen te activeren. Tegen over de fastpass automaten kun je met Mickey, Minnie en Goofy op de foto, we besluiten dit maar gelijk te doen. Constanze wordt weer plat geknuffeld door Goofy. Als we daar uitkomen is het al bijna tijd voor onze eerste fastpass event The Seas with Nemo & Friends. We waren iets te vroeg, maar dat was geen probleem. We mochten door. Een mooie rustige attractie met video schermen, black light en bewegende figuren. Erg mooi gedaan. Daarna gaan we in Spaceship Earth deze attractie zit in de bol die zo typisch is voor Epcot. De wachttijd is hier wel wat lang 45 minuten, dit komt ook omdat er een hele rij fastpass bezoekers eerst voor gaan. Waardoor de gewone rij stil blijft staan.

Spaceship Earth Epcot

In deze attractie ga je in een slang van karretjes en maak je een reis door de tijd van het schrift. Vanaf verleden tot heden de computers. Het is erg mooi gedaan. Dan is het nog een klein uurtje tot de volgende Fastpass van Constanze Test Track hier kun je even Max verstappen zijn. In de schaduw eten we eerst een broodje en we bekijken de winkel en showroom met auto’s. Met diverse auto’s kan je op de foto en Constanze doet dit dan ook met een sportbolide. Omdat het toch nog wel even duurt, besluiten we het gebouw ernaast te bekijken en terwijl we daar heen lopen komen we langs de ingang van Test Track, Ron wil eigenlijk ook wel er zijn 3 ingangen. 1 voor solo rijders wachttijd 20 minuten, 1 voor Fastpass ook 20 minuten en 1 gewone ingang wachttijd 75 minuten. Ron en Constanze hoeven zozeer niet bij elkaar in de zelfde wagen te zitten dus besluiten ze in de rij voor solo rijders te gaan staan.

Test track Epcot

Ze stonden gelijk vooraan en hadden slechts een handje vol mensen voor zich. Als er nog plek was in een auto dan werd deze aangevuld met de mensen uit de solo rij. Ze waren dus snel aan de beurt. Constanze kon zich goed herinneren dat het in 2007 anders was, Nu ga je al heel snel met een snelheid van meer dan 300km per uur. Claudia was zeer verrast dat ze zo snel alweer terug waren. Constanze cancelt haar fastpass en we besluiten verder te gaan naar mission Space, bij navraag wat dit nu precies is een simulator van spaceshuttle lancering. Ron en Claudia willen dit niet en Constanze hoeft hier ook niet echt in. We besluiten over te steken naar The Land. Als eerste gaan we in Living the land, hier ga je met bootjes door de kassen waar groentes worden verbouwd op innovatieve wijze. Om op die manier optimaal gebruik te maken van de grond.

Living with the land Epcot

Erg mooi en interessant. Als we hier uit komen is het tijd voor onze 3e en laatste fastpass voor Turtle Talk with Crush. Een leuke animatie waarbij de schildpad Crush in gesprek gaat met het publiek en graag het woord Dude gebruikt. Erg leuk samen spel met het publiek. Daarna wil Constanze in de nieuwe attractie Soarin. De wachttijd is 40 minuten maar iedereen zeg dat je deze attractie gedaan moet hebben. Gevoelsmatig wordt de wachttijd korter doordat je tijdens de gehele wachtrij mee kan doen aan een soort quiz over diverse landen. Je kunt dit via je telefoon meespelen, maar wij spelen het zo mee. Erg leuk en leerzaam. Als we vooraan staan ziet Ron het bord met waarschuwingen: niet geschikt voor mensen met hoogtevrees en evenwichts problemen. Ron en Claudia zien het al niet meer zitten en Claudia besluit om niet mee te gaan. Als aan ons gevraagd wordt met hoeveel we zijn en Claudia aangeeft dat zij hoogtevrees heeft zeg de meneer dat dit meevalt en worden we gelijk uit de rij gehaald voor een plekje in het lage gedeelte. En kunnen we gelijk mee in de eerst volgende rit. Wij krijgen rij 3 bij binnen komst je zit met 8 personen per rij en er zijn 3 rijen. Je tas moet je in een net onder je stoel doen en met een riem om je middel wordt je vastgezet. Voor ons zijn de andere 2 rijen en naast ons dit nogmaals 3 keer. Voor ons is een groot bol scherm van wel 15 meter doorsnede. Als het begint wordt Claudia toch wel bang. Boven ons hoofd komt er een soort klap naar beneden en dan schuiven we naar voren de bol in. De rijen voor ons gaan dan omhoog en wij blijven beneden gelukkig. Op het scherm beginnen de beelden waardoor het lijkt of dat je in de lucht zweef. Soms gaat het beeld wat sneller vooruit of lijkt het of je een zweefduik naar beneden maakt. Claudia knijpt hard in Ron zijn hand en doet regelmatig haar ogen dicht. Toch is ze ook nieuwsgierig wat er te zien is. En kijkt op de momenten  dat ze geen wind voelt en weet dat er op dat moment een rustig beeld is. Ook Ron doet regelmatig zijn ogen dicht hij kan niet zo goed tegen de snel bewegende beelden. Constanze geniet met volle tuigen. Als we eruit komen is Claudia nog wel een beetje aan het trillen, maar Constanze is heel erg trots op haar. Na Soarin verlaten we de Future World en gaan we naar de World Showcase. In dit gedeelte loop je langs 11 landen waar je soms iets kan bekijken, maar vooral gerechten kan eten uit dat betreffende land. Constanze haalt bij het eerste land Canada een stokje op met een beer, die je kunt versieren en waar je bij alle landen een stempel kan ophalen. Daarna volgt Engeland, hier komt prinses Aurora waarmee je op de foto kan, maar dit hoeft niet voor Constanze. Dan komen we in Frankrijk hier kun je op de foto met Belle, maar daar staat Constanze al mee op de foto, dus ook hier lopen we na het halen van de stempel rustig verder. In Marokko laat Constanze haar naam in het Marokkaans schrijven. Dit gaat van achteren naar voren. Claudia ziet dat je hier op de foto kan met Jasmine en Aladdin helaas is de wachttijd 40 minuten en daar hebben we geen zin in. We lopen door naar Japan waar we de grote winkel doorlopen met allemaal Japanse spullen. Hier kan je zelfs een oester kopen om te zien of er een parel in zit. Bij Amerika haalt Constanze alleen een stempel en dan gaan we door naar Italië gevolgd door Duitsland waar we op de foto gaan voor de oktoberfeesten. In China neemt Constanze een chinees gerecht, maar dit viel best wel tegen. Voor 5 dollar 1 schep witte rijst met een klein schepje draadjes vlees en wat gesneden plakjes augurken. We hebben wel in de schaduw gekeken naar een act met het gooien en vangen van Chinese vazen en dat in dit warme weer waar het zweet snel in je handen staat. We zijn bijna aan het eind van Showcase. In Noorwegen gaan we op foto met Elze en Anna van Frozen. Elze wil wel een met Constanze gaan schaatsten want dat doet iedereen in Nederland.

Noorwegen Showcase Epcot Elza

De 2 dames doen het erg leuk met de bezoekers met iedereen hebben ze een praatje. Hier kan je ook een in een boomstam in een waterbaan met het thema Frozen, maar helaas die hebben technische problemen. Helaas in 2007 was de baan al in onderhoud en nu kunnen we weer niet in. Hopelijk later in de week lukt het wel. Als laatste land is Mexico aan de buurt. Claudia en Constanze gaan met Donald Duck op de foto verkleed als een van de 3 Caballero’s.

Mexico Showcase Epcot Donald

Daarna nemen we een kijkje in de glasblazerij waar een mevrouw oorbellen aan het maken is. Erg kunstig allemaal. Hier gaan we mee in de boottocht door Mexico begeleid door de 3 Caballero’s (Joe Carioca, Donald Duck en Panchito). Als we net Mexico verlaten hebben barst de regen in alle hevigheid los en snel rennen we naar een overdekt prieeltje, we wachten hier met anderen tot het stopt met regenen, maar helaas het gaat alleen maar harder regenen en het onweert flink boven ons. Constanze kijkt op weer online en ziet dat het pas rond 9 uur minder wordt. Het is dan pas half zeven. Tot 7 uur wachten we en besluiten van maar door de regen naar de boot te lopen nadat we gevraagd hebben of deze met dit weer ook vaart. De medewerker gaf aan dat de boot gewoon vaart. Helemaal nat van deze tropische storm komen we bij de boot aan en ja hoor deze vaart niet wegens de onweer. Dan maar te voet naar hotel Broadwalk dit is vijf minuten te voet volgens de kapitein van de boot. Gelukkig is het korter lopen en hoeven we niet door het hotel om naar de bus te lopen. Onze kleding druipt behoorlijk. Als we richting de bus lopen komt deze al aan rijden we trekken een sprintje omdat het anders 20 minuten duurt voor de volgende bus komt. Na 10 minuten en een paar stops bij hotels verder zijn we op Disney Springs we lopen via de parkeergarage naar onze auto en zetten daar snel de kachel aan. Als we 20 minuten later rond kwart over acht thuis komen hebben we nog een verassing in het huis. Het licht van de badkamer is aan, het alarm krijgen we er niet af na 3x proberen lukt het dan eindelijk en Claudia ziet dat de kast in de slaapkamer open staat. Ron belt met het management bedrijf om na te vragen of er iemand in de villa is geweest. Claudia en Constanze doen een rondje door het huis langs de waardevolle spullen maar deze zijn allemaal aanwezig. Alle ramen en duren zitten op slot, dus geen inbraak. Volgens het management bedrijf zou er niemand in onze villa zijn geweest. Vreemd. We leggen het naast ons neer en nemen alle 3 een warme douche en Constanze warmt het eten op. De natte kleding wordt in de wasmachine gestopt en we genieten van de warme maaltijd. Daarna gaan Ron en Constanze knutselen en Claudia kijk wat TV rond 11 uur gaan we naar bed.